על דיאטת פייסבוק כבר שמעתם?

May 29, 2018

אנחנו נוגעים בו 2,617 פעמים ביום, בוהים בו כ-5 שעות ביום, (שזה 16 שנות חיים בסך הכל), ומעדיפים אותו על פני כל דבר אחר שאנחנו עושים. 

 

 

לא פשוט לבנות הרגלים בריאים בעולם דיגיטלי, כאלה שיזינו את הגוף, ולא פחות חשוב - את המוח שלנו. אנשים עסוקים חולמים על סיום יום עבודה עם כמה שיותר אנרגיה למה שמחכה להם בבית.

 

אלא מה?

מסתבר שההתראות, ההודעות, והמיילים לא רק שלא עושים אותנו יעילים יותר, הם גם מרוקנים את שמחת החיים ואף נקשרים לעליה באחוז הסובלים מדיכאון. סריקות FMRI מראות על שינויים קוגנטיביים ממשיים שקורים במבנה השכלי שלנו. 

 

ממחקרים עדכניים עולים הנתונים הבאים:

  1. ריכוז מקסימלי כשהסמארטפון על שקט ורחוק מהעין: 25 דקות 

  2. ריכוז מקסימלי כשהסמארטפון על שקט ונמצא בטווח ראיה: 7 דקות

  3. ריכוז מקסימלי כשהסמארטפון לא שקט ונמצא בטווח ראיה: 2 דקות 

 

 

אז מה עושים?

המוח מעודד אותנו לסיים מטלות, ומתגמל אותנו בהתאם. אם אני קוראת הודעה, אני מקבלת תגמול קטן. קיבלת הודעה? ה"פינג" קורא לך לבדוק וברגע שאת קוראת אותה - משתחררת מנה קטנה של דופמין. ואלה, חברים, קלוריות ריקות!

 

רוצים תגמול גדול ורציני? תצטרכו לעבוד בשביל זה. כלומר, פשוט לעבוד. כן כן, לסיים את הדו"ח הזה שממש לא בא לכם עליו, להקשיב לאמא שלכם שחייבת לספר על המזוודה החדשה שקנתה, לשחק משחק לוח עם הבן שלכם מהתחלה ועד הסוף, כל זה.. בלי לגעת בטלפון, בכלל!  

 

ומאיפה מתחילים?

בשביל להילחם בטכנולוגיה, אפשר להשתמש בכלים שהיא עצמה המציאה - אפליקציות שעוזרות לנו להירגע מאפליקציות. כאלה שמשקיטות התראות ומאפשרות לנו לסיים משימות, או במילים אחרות - דיטוקס דיגיטלי.

 

כמו בכל דיאטה, בהתחלה מבינים מה מכניסים לפה, או למוח – סופרים קלוריות דיגיטיליות, לומדים מהן פחמימות ריקות (פייסבוק, אינסטגרם..) ולאחר מכן נועלים את המקרר ומתדלקים את עצמנו במה שבאמת טוב וחשוב. 

 

  1. Quality Time:  אפליקציה שפשוט מראה לכם עד כמה אתם מכורים. תוכלו לבחון כמה זמן בזבזתם בכל פעולה בנייד, ולאפשר "זמן איכות" בו תוכלו לכתוב, לעבוד ולהיות עם הילדים, בזמנים קבועים שתגדירו מראש – ללא התראות זמינה ב- Android, חינם. אפליקציה דומה ל iOS : Moment

  2. Pomodoro timer: זוכרים את עגבניית הטיימר עם התקתוק המלחיץ? אז בדיוק ככה המוח שלנו מתקתק משימות היטב, ברגע שהוא יודע שהוא מוגבל בזמן, ובסופו של דבר יזכה לפרס (הצלצול המעורר והחביב שמשחרר אנדורפינים וגורם לנו להיות שמחים) מינוס התקתוק המעצבן. כלי מוכר ואהוב לניהול משימות: מגדירים טיימר ל-25 דקות במהלכן מותר לעשות רק משימה אחת (לכתוב מייל, להכין מצגת, לדבר בטלפון..) ובסיומן תזכו להפסקה של 5 דקות, אז תוכלו לענות על הודעות Whatsapp ולגלוש מהר באינסטגרם, אחריה תתחילו בסשן נוסף של עבודה מרוכזת. לאחר 4 סשנים (שעתיים בסך הכל): תזכו להפסקה ארוכה של 15 דקות, וככל הנראה לתהילת עולם. בזמן הטיימר מומלץ לשים את הטלפון על שקט, ולאמיצים – על מצב טיסה. אתר אינטרנט, חינם

  3. Forest: בדומה לפומודורו, תוכלו להגדיר זמן מסוים שבו תרצו להתרכז במשימה מרכזית ללא הפרעות. בזמן שלא תגעו בנייד, האפליקציה תצמיח עץ על המסך ובסיום הזמן שהגדרתם – תוכלו לראות עד כמה הוא צמח! האפליקציה שומרת את העצים שגידלתם ומצמיחה יער של ממש. הרעיון מאחוריה הוא שאנשים מתוגמלים על הצלחות ורוצים לראות את הצמיחה באופן ויזואלי, והיא משמשת בהצלחה מנכלים רבים בארץ ובעולם! חינם באנדרואיד ובIOS

  4. Steplock: אם חשקה נפשכם לפרסם סטורי באמצע הכנת מצגת ארוכה ומשמימה, תצטרכו להתאמץ בשביל זה. בכל פעם שתנסו להיכנס לאפליקציה "מוציאה מריכוז", כגון אינסטגרם או פייסבוק, תצטרכו להשלים מספר צעדים (שתגדירו מראש) על מנת לשחרר את הנעילה. וזה, חברים, לא משהו שכל כך קל לעשות במשרד. אפליקציה מצחיקה ושימושית שתגרום לכם לזוז! חינם באנדרואיד

  5. HeadSpace: אפליקציה אהובה מאוד בזכות הממשק הצבעוני והמילים הפשוטות שמחברות את עולם ה-Mindfulness למציאות היומיומית. תכניות של 10 דקות ביום יסייעו לכם להיות מרוכזים יותר ולהבין איך אפשר לשלוט בחוט המחשבות שנזרק ממקום למקום, ממש כמו קוף שמקפץ בין עצים – Monkey mind. האפליקציה מאפשרת תזכורות באמצעות הודעות מספר פעמים ביום, כך שנחזור להיות מרוכזים במה שאנחנו עושים ולא לקפצץ בין עצים. 10  ימים חינם ל-iOS ו-Android

או... שאפשר פשוט לקנות טלפון טיפש, כזה כמו פעם, Nokia 5110, ולהגיע להארה   😊

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Featured Posts

איך זה לשחות בין כרישים (או: להשיג השקעה ב-10 דקות?)

April 22, 2018

1/1
Please reload

Recent Posts
Please reload

Archive